Wednesday, December 16, 2009

Peripetii si rituri de iarna (1)


Iarna la Greci obisnuia sa fie iarna. Personaje principale: Gerul si Crivatul. Viscolul venea la pachet. Ultimele ierni s-au dovedit a fi mai blande. Insa ultimele stiri meteo primite in direct de la mama de-acasa ("bate vantul de nu te tii pe picioare" sau "e un ger de-ti intra frigul in oase") mi-au adus aminte de iernile de odinioara. Si m-am gandit sa va povestesc cum e la Greci in perioada asta. Si care-s ritualurile de sarbatori.
Daca te-ntorci de pe unde-ai plecat sa-ti cauti norocul in viata, ai grija cum te imbraci. Cu trenul sau microbuzul pana la Braila mai e cum mai e. Dar pe bac vei simti pe pielea ta cum se simteau emigrantii la portile libertatii. Dunarea e furioasa in lunile de iarna, asa ca pregateste-te sa gasesti "gheata la mal" sau sa prinzi valuri care balanseaza puntea in asa hal ca vezi masinile printre care stai zgribulit de frig ridicandu-se pana la umarul tau, ba pe o parte, ba pe alta.
Buun. Ai trecut cu bine si peste peripetia asta (desi s-ar putea sa te fi murat nitel la bocanci) te grabesti sa ajungi cat mai repede la gura sobei. Sobele sunt d-astea obisnuite, pe lemne, cu plita si cuptor ca un turn. Daca te tine (soba, adica) urci acolo sa bei repede un ceai. Sau (mai bine) o tuica fiarta.
Cam prin 22-23 decembrie se taie porcul, ca peste tot in tara, in preajma Ignatului. Nu se mai cheltuiesc baloti de paie pentru ca s-a trecut la parlirea cu butelie. Dar cei mici inca mai sunt pacaliti sa pupe porcul.. stiti voi unde... ca sa poata manca zgarciul urechilor  sau coada carliontata ;)
Daca barbatii au treaba p-afara cu transat carnea (si numara in timpul asta pahare cu vin), femeile randuiesc porcul cum stiu ele mai bine. Muschiuletul trece la congelator pentru friptura, maruntaiele pentru toba, caltabosi si carnati. "Ghetele" (picioarele porcului) vor ajunge "răcitură" - asa se numeste piftia la Greci. Sunca si jumarile sunt alta poveste. Mai sunt "oasele' (cele cu foarte putina carne pe ele) care se fierb si se mananca cu un fel de mujdei de hrean.
Daca s-au randuit toate pana seara (inclusiv partea aia nasoala cu spalatul matelor) poti sa te asezi linistit la "pomana porcului" facuta la ceaun. Mamaliguta e gata, paharele sunt pline. Infruptare, nu alta... Doar mama tine post.
In Ajunul Craciunului miroase a cozonaci in toata casa. Si daca ai "fete mari" trebuie neaparat sa se pregateasca pentru colindatori cu macar "doua randuri de prajituri". Pe inserat, atunci cand incep cei mici sa cante "Dom'-domn sa-naltam..." mama si fiica (sau fiicele) fac sarmale. Fiica (nepostind) poate sa deguste umplutura. O fi destula sare? Verdeata? Si cimbru? Apoi desigur ca "strica" multe foi de varza murata pana deprinde iar mestesugul infasuratului de sarmale... (va urma)

4 comments:

  1. @ stela: fi-ti-ar postul sa-ti fie! adica ce-ai postat aici! pai io de vreo cateva zile incoace am dat-o pe grau incoltit si pe salata de varza murata, de simt ca ma praval de slabiciune - da' cica m-am ingrasat de sarbatori, si cum cica am intrat la regim de slabit.

    e, si citind ce zici tu aici, am simtit ca ma ia cu lesin, de pofta, da-mi-as un cap in gura sa-mi dau!

    ReplyDelete
  2. @misu: urmeaza partea a doua cu "copitele de porc" cu hrean proaspat si racituri, cu ciorba de oase neaparat cu ciusca murata si friptura cu vinisor de Dobrogea si muraturi. Na! ca ti-am dres-o. sa-ti mai arda de postit! :)

    ReplyDelete
  3. pai si unde e partea 2.imi place articolul si cum scrii.sunt la vreo 10 000 km de Greci acum dar ai reusit sa imi aduci bucurie in suflet.iti multumesc si tine-o tot asa succes

    ReplyDelete
  4. @Anonymous: a fost prea lunga iarna in tara (asta ca sa nu zic ca am chiulit cam multa vreme de pe blog). o sa incerc sa remediez din aduceri aminte. ai locuit in greci? ne stim? mi-ar placea ca in loc de "anonim" sa citesc data viitoare un comment c-o semnatura :)

    ReplyDelete